niedziela, 4 listopada 2018

Oczyszczanie i nawilżanie powietrza w domu

fikus retusa
Wiatr i coraz niższe temperatury za oknem, a także problem zanieczyszczonego powietrza sprawiają, że wraz z nadejściem jesieni coraz rzadziej otwieramy okna swoich domów. Cyrkulacja powietrza w pomieszczeniach maleje, co negatywnie wpływa na jego jakość. Nie pomaga również centralne ogrzewanie, które drastycznie zmniejsza wilgotność. I chociaż nie jest to jedyna przyczyna zwiększonych problemów ze zdrowiem w okresie jesienno-zimowym, to jednak warto zadbać o to czym oddychasz. Z pewnością Ci to nie zaszkodzi :)

Coraz więcej osób decyduje się na zakup oczyszczaczy i nawilżaczy powietrza. Nie jest to oczywiście złe rozwiązanie, ale jeżeli przyjrzysz się ofertom dostępnym na rynku, przekonasz się, że nie jest to również rozwiązanie doskonałe - głównie ze względów finansowych. Alternatywą mogą być uprawiane w odpowiedni sposób rośliny, o czym wspominałem już we wpisie dotyczącym terraponicznej uprawy skrzydłokwiatu. Dzisiaj chciałbym Cię jednak zachęcić do ponownego przyjrzenia się uprawie hydroponicznej, a właściwie do obejrzenia efektów jakie możesz dzięki niej osiągnąć.


oczyszczanie powietrza


fikus retusa


oczyszczanie powietrza


Minął niecały rok od momentu kiedy zdecydowałem się na hydroponiczną uprawę ficusa ginseng. Moje wcześniejsze próby uprawy fikusów metodą hydroponiczną były nieudane i stąd miałem sporo wątpliwości, czy to kolejne podejście będzie udane. Tym razem jednak wszystko poszło zgodnie z planem i ficus ginseng przyjął się doskonale. Po zastosowaniu dedykowanego w uprawie hydroponicznej nawozu roślina regularnie wypuszcza nowe liście, a główny pęd pnie się w gorę. Różnica w wyglądzie fikusa tuż po posadzeniu i dzisiaj jest tak duża, że nie trzeba jej komentować :)


fikus retusa


oczyszczanie powietrza


fikus retusa


oczyszczanie powietrza


A jaki to wszystko ma związek z oczyszczaniem i nawilżaniem powietrza? Otóż, jak to już opisywałem w poście dotyczącym skrzydłokwiatu, kluczową rolę w oczyszczaniu powietrza ze szkodliwych substancji mają korzenie rośliny. Im większy mają dostęp do powietrza, tym bardziej wzrasta efektywność oczyszczania. Pod tym względem uprawa hydroponiczna jest chyba najskuteczniejszą metodą uprawy. Korzenie rośliny umieszczone są bowiem w keramzycie lub innym obojętnym chemicznie granulacie, który gwarantuje swobodny przepływ powietrza. Jednocześnie duża porowatość materiału powoduje, że otrzymujemy znaczącą powierzchnię parowania. Dzięki temu powietrze jest nie tylko oczyszczane, ale również nawilżane. Po co wieszać nie zawsze estetyczne nawilżacze powietrza na grzejnikach lub ustawiać nawilżacze ultradźwiękowe, skoro można mieć pięknie wyglądająca roślinę, która doskonale zadba o jakość powietrza w naszym pomieszczeniu :) Efekt aranżacji i dekoracji pomieszczenia, to w tym przypadku już tylko taki efekt uboczny... ;)



8 komentarzy:

  1. Roślinka trzyma się naprawdę świetnie :) Widać, że taki rodzaj uprawy jest naprawdę świetny , po roku efekty są bardzo duże , muszę też kiedyś tego spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uważam że nawilżanie powietrza w domu daje naprawdę dużo :) U siebie też stosuję takie coś, roślinki faktycznie wtedy wyglądają i rosną znacznie lepiej. Czekam na kolejne wpisy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Powiem szczerze, że trochę boje się podejścia do hydroponiki, ale takie zdjęcia zachęcają mnie do spróbowania tej metody u mnie w mieszkaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wcale takie nawilżacze jakieś drogie nie są jak w sklepie https://duka.com/pl/agd/nawilzacze-powietrza przeglądałam. Taki brązowy by mi pasował. Rośliny też jak najbardziej mogą być, o ile ktoś będzie o nie dbał.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm, w sumie o roślinkach nie pomyślałam, ale nie wiem czy będą tak skuteczne jak np. oczyszczacz powietrza? Bo zamierzam sobie taki kupić, widziałam w sklepie https://zdrovi.pl/ że cenowo nawet dobrze wypada i można się cieszyć świeżym i zdrowym powietrzem przez cały rok

    OdpowiedzUsuń
  6. Według mnie jeśli chodzi o oczyszczanie powietrza w domu to najlepiej sprawdzi się ozonowanie. U mnie ostatnio wykonywała je firma Airozone i na prawdę jest teraz ogromna róznica w jakości powietrza w pomieszczeniach. Uważam, że na prawdę warto jest się na taka usługę zdecydować

    OdpowiedzUsuń
  7. Uważam, że wystarczy kupić sobie konkretniejszy oczyszcza powietrza i można cieszyć się idealnym powietrzem u siebie w domu. Nie trzeba nic więcej.... Jeżeli chodzi o mnie to planuje też w taki sprzęt zainwestować. Znazlazłam już w sklepie Max Electro coś idealnego.

    OdpowiedzUsuń