czwartek, 4 maja 2017

Rybki akwariowe - Neon czerwony

neon czerwony
Dzisiaj w ramach krótkiej przerwy od tematów roślinnych, dwa słowa na temat sporych zmian w akwarium. A te dotyczą nie tylko dosyć znacznej modyfikacji w aranżacji zbiornika, ale także pojawienia się zupełnie nowego gatunku rybki akwariowej - neona czerwonego.

Popularne neonki, to chyba najbardziej znana rybka akwariowa - no może poza glonojadem... ;) I właśnie chyba przez tę ich popularność przez długi czas wzbraniałem się przed wpuszczeniem jej do swojego akwarium. Taka przewrotność ludzkiej natury - jak coś jest zbyt pospolite, to wybieramy coś innego, co wyróżni nas na tle całej reszty. Nadszedł jednak ten dzień kiedy wskazane było uzupełnienie mojej akwariowej fauny. Wybrałem się zatem do jednego z większych akwarystycznych sklepów w Warszawie i zacząłem poszukiwania...


neon czerwony


neonki


Nie byłem jednak sam. Wierząc w pozytywny wpływ posiadania akwarium na zachowanie dzieci (podobno akwarium bardzo uspokaja i jest doskonałym zamiennikiem dla telewizora, o czym już nie raz się przekonałem) zabrałem ze sobą synów. A ci, po dosyć szybkim i sprawnym przejrzeniu zawartości blisko stu tysięcy litrów akwariowej przestrzeni, zatrzymali się przed zbiornikiem z neonkami... A konkretnie z neonem czerwonym. Stanęli i zgodnie pokazali palcem, że ta ma być. No cóż - jak ktoś ma małe dzieci to wie, że nieczęsto się zdarza żeby panowała między nimi absolutna zgodność i porozumienie - szczególnie w kwestiach dosyć sprecyzowanych wyborów. Zatem obserwując takową chwilowo u swoich dzieci uznałem to za znak i nie dyskutowałem.


neon czerwony


rybki akwariowe


neon czerwony


Neon czerwony to ryba ławicowa, a co za tym idzie, żeby prezentował się dobrze i zachowywał w akwarium w miarę naturalnie, warto kupić przynajmniej 10 sztuk. Cena na szczęście jest dosyć przystępna (4 zł) zatem większa ilość nie oznacza od razu wielkiego wydatku. Ja zdecydowałem się na 13 neonków, ale prawdopodobnie nie będzie to ostateczna liczba. Z tyłu głowy mam kwestie zróżnicowania genetycznego gdyby ewentualnie neonki miały się rozmnożyć. Warto zatem zadbać o to, by ryby pochodziły z więcej niż jednego źródła.


ławica neon czerwony


neon czerwony


Posiadanie większej liczby tych rybek jest wskazane również ze względu na ich rozmiary. Neon czerwony dorasta do 4 - 5 cm. Jest niewielką rybką akwariową i w małej ilości będzie w akwarium (szczególnie nieco większym) mało efektowny. Dopiero posiadanie ławicy tych rybek sprawia, że patrzy się na nie z prawdziwą przyjemnością.


neon czerwony w ławicy


neon czerwony


neon czerwony


Poniższy link zaprowadzi Cię na stronę opisującą szczegółowo wymagania neona czerwonego. Nie są one zbyt wygórowane, ale warto zwrócić uwagę na to by woda była raczej ciepła (24 - 29 stopni) miękka i miała kwaśny odczyn. Takie warunki z pewnością przyczynią się do wydłużenia życia Twoich neonków. W kwestii karmienia również nie ma większych problemów. Neon czerwony z przyjemnością przyjmuje pokarm suchy jak i mrożony, a od czasu do czasu nie pogardzi również żywą artemią lub rozwielitką. Szczególnie tę ostatnią warto czasami rybom podawać. Rozwielitka jest bowiem znana z pozytywnego wpływu na przewód pokarmowy i trawienie u rybek akwariowych.


neon czerwony


neon czerwony pokarm


karmienie neona czerwonego


neon czerwony


Jeżeli nie jest to pierwszy post jaki czytasz na temat mojego akwarium, to z pewnością nie umknie Twojej uwadze zmiana aranżacji zbiornika. Po ponad dwóch latach doszedłem do wniosku, że czas na gruntowne zmiany i usunąłem z akwarium korzeń, który znajdował się w nim od samego początku. Wyjęcie korzenia poza zmianą samego wyglądu zbiornika miało jeszcze inny bardzo pozytywny aspekt. Mogłem dokładnie odmulić dno na przestrzeni jaką zajmował. Zanieczyszczeń było naprawdę dużo i z pewnością miały one wpływ na kwestie związane z glonami w akwarium. I chociaż w ostatnim czasie glony nie były moim największym zmartwieniem, to jednak po dokładnym odmulaniu dna zajętego do tej pory przez usunięty korzeń, jest ich znacznie mniej.  Na miejsce wyjętej ozdoby wprowadziłem kilka kamieni i inny nieco mniejszy korzeń, pozostawiając w ten sposób trochę kryjówek dla moich dwóch piskorków. Prawą stronę zbiornika w coraz większym stopniu zarasta kabomba, a w centralnej części pozostawiłem kępkę dużego heńka, który z czasem z pewnością znowu się rozrośnie. W okolicach kamieni posadziłem również anubiasa nana. Roślinka jest niewielka, ale zaczęła już wypuszczać nowe listki. Jest zatem szansa, że się przyjmie i rozrośnie nieco w pobliżu kamieni.


akwarium z neonem czerwonym


rybki akwariowe neon czerwony


akwarium neon czerwony


neon czerwony w akwarium


Na dzisiaj to chyba tyle. Neonki są u mnie dopiero kilka tygodni i ciągle uczę się ich zwyczajów. Jeżeli jednak zastanawiasz się nad tym jakie rybki wpuścić do swojego akwarium, to szczerze zachęcam Cię do przyjrzenia się neonowi czerwonemu. W pełni zasługuje na swoją dużą popularność i z pewnością nie raz ucieszy oko oglądających akwarium gości jak i domowników - dzieci w szczególności :)



WIĘCEJ O:

14 komentarzy:

  1. Nawet nie wiedziałam że istnieją takie fajne rybki :) Malutkie cuda

    OdpowiedzUsuń
  2. Rybki mojego dzieciństwa. Po latach abstynencji akwariowej chcę wrócić do tego świata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam i neonki i powrót do akwarystyki. Ja też miałem kilkuletnią przerwę, ale jak się to lubi, to w końcu się to tego wraca :) Przy tym akwarium pięknie wygląda i działa odstresowująco. Same zalety... :)

      Usuń
  3. Bardzo fajne są te rybyki tak jakby świeciły im te paski neonowe, ja jeszcze miałem w swoim akwarium Molinezje i pełno głupików ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama miałam kilka takich rybek ale zapomniałam że mam jedną agresywną i troszke sie nie dogadały :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Moje są ostatnio jakoś bez życia, szukam dobrej karmy bo starą się chyba przejadły

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W akwarium prawie zawsze jest coś do zjedzenia... Rybek lepiej nie przekarmiać. Poza tym, że nie jest to dla nich zdrowe, to jeszcze zbyt duża ilość pokarmu może spowodować wzrost stężenia azotanów w akwarium i problemy z glonami. Warto rozważyć podanie rybkom od czasu do czasu żywej rozwielitki. Dobrze wpływa na trawienie.

      Usuń
  6. Super jest ten podajnik do karmy, nie rozpada się jedzonko po całym akwarium :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - bardzo prosty i praktyczny pomysł. Przy tym rybki uczą się, że w tym miejscu dostają pokarm i wszystko szybko znika. Szyby czyste, nic nie pływa po wodzie, a jak ktoś ma filtr powierzchniowy, to dodatkowa zaleta, że karma nie jest zaciągana do filtra :)

      Usuń
  7. Moje rybki zjedzą każdą karmę, ważne jest także żeby zbyt często ich nie karmić bo są po prostu przejedzone a nie że nie chcą jeść, musisz Iza zobaczyć czy czasem nie dajesz im za dużo do jedzonka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze chciałam mieć takie akwarium u siebie w salonie bo prezentuje się na prawde ślicznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może czas spróbować. Akwarium jest doskonałym elementem dekoracyjnym i świetnie wpływa na samopoczucie :)

      Usuń
  9. Bardzo ładnego efektu dodają rybki w takim akwarium, myśle że pokój od razu wygląda żywiej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. A żeby było ciekawiej Neon czerwony to ryba długowieczna żyjąca nawet do 10 lat
    Więcej info:
    https://podwodnekrolestwo.pl/kasaczowate/neon-czerwony/

    OdpowiedzUsuń