środa, 8 maja 2013

Zbyt duży fikus benjamina

Jednym z głównych moich celów jest wyhodowanie możliwie najwyższego fikusa benjamina w jak najkrótszym czasie. Jednak co robić w sytuacji kiedy fikus, którego hodujemy już od lat, przybrał rozmiary zbytnio ograniczające naszą przestrzeń życiową? Odpowiedź jest prosta - jeżeli nie chcemy się pozbywać rośliny możemy ją znacznie przyciąć. Proces odwrotny do wzrostu ma tę zaletę, że jest błyskawiczny i nie musimy czekać miesiącami na wymierne efekty :) Przy tym, jeżeli mamy ochotę poeksperymentować, możemy włożyć ucięte gałązki do naczynia z wodą i poczekać, aż wypuszczą korzenie. Jedyne o czym musimy pamiętać (wiem to z własnego doświadczenia), to gałązki nie mogą być zbyt duże. Jeżeli włożymy grube, zdrewniałe gałązki do wody, prawdopodobieństwo wypuszczenia korzeni będzie niewielkie. Później tak przygotowane sadzonki możemy zasadzić w jednej doniczce i spróbować swoich sił w zaplataniu kilku roślin i zrastaniu pni. Postaram się przeprowadzić taki proces w ramach tego bloga.


Znaczne przycięcie korony naszego drzewa powinno również pozytywnie wpłynąć na jego przyszły wygląd. Roślina po cięciu najczęściej zagęszcza ulistnienie i staje się bardziej zwarta, a młode listki nadają jej świeżości. Pozostaje kwestia tego kiedy takiego przycięcia dokonać, a także naszych obaw o to, że kwiatek się na nas obrazi i na przykład zrzuci wszystkie liście... Jeżeli chodzi o porę roku, to podobno najlepsza jest wiosna, która charakteryzuje się tym, że dni są coraz dłuższe, a światło jest kluczowe jeżeli chodzi o wzrost większości roślin. Ja osobiście nigdy nie miałem skrupułów i ciąłem wszystkie swoje fikusy (a mam ich kilkanaście) wtedy gdy dochodziłem do wniosku, że ich wygląd nie do końca mi odpowiada. Nigdy żaden nie miał mi tego za złe. Oczywiście nie zagwarantuję, że każdy fikus dobrze zniesie każde przycinanie, ale pamiętajmy, że rośliny nie dążą do samounicestwienia. Jeżeli do tej pory fikus rósł dobrze i po przycięciu będziemy się nim zajmowali tak jak wcześniej, to nic złego nie powinno się wydarzyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz