środa, 4 grudnia 2013

Storczyk i barwnik - czyli ... podlewanie na czarną orchideę ;)

Udało się. W końcu dotarły do mnie długo wyczekiwane barwniki spożywcze. Nie zwlekając ani dnia dłużej przystąpiłem do realizacji eksperymentu wyhodowania "czarnej orchidei". Na wstępie od razu powiem, że nie mam jeszcze na tym polu żadnych doświadczeń, a storczyk, którego mam zamiar poddać wybarwianiu ma już całkiem duże pąki. Co za tym idzie, może mi z tego wyjść orchidea czarna, szara lub czarno-biała jak nasza polska krowa... Jednak jak mawiają - lepiej późno niż wcale - a więc do dzieła. Do litrowego słoika nalałem odstanej wody - około 4/5 jego objętości (tyle żeby starczyło na wypełnienie osłonki ze storczykiem w środku). Następnie dodałem czarnego barwnika - mniej więcej 1/3 znajdującego się na zdjęciu pojemniczka. Liczę, że to wystarczy. W każdym razie woda zrobiła się czarna jak smoła. Całość wlałem do osłonki ze storczykiem i zostawiłem na około 2 godziny, po czym odessałem metodą grawitacyjną. Spodziewam się, że jedno takie podlewanie nie wystarczy i pierwsze kwiaty tego storczyka będą białe, ale z następnymi może być już całkiem ciekawie...


12 komentarzy:

  1. I jak udalo sie? co to za barwniki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak udało się, chociaż jak na razie nie na czarno, tylko na czerwono i nieco inną metodą:

      http://fikusbenjamina.blogspot.com/2014/11/wybarwianie-storczyka-krwawa-orchidea.html
      http://fikusbenjamina.blogspot.com/2015/01/storczyki-barwnik-bulwa-i-korona.html

      Barwnik spożywczy w proszku. Dokładnego kodu nie pamiętam, ale jak znajdę opakowanie mogę podesłać informację. Przy okazji kolejnego wybarwiania zrobię zdjęcie opakowania z bliska.

      Usuń
  2. No szkoda że ta czarna się nie udała. Ja właśnie chciałbym wychodować czarnego storczyka. A ta metoda wstrzykiwania tyle że na czarno by przeszła ? bo mi zależy bardziej na czarnym kolorze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wstrzyknąć bezpośrednio do pędu kwiatowego storczyka można każdy barwnik - również czarny. Trzeba się jednak liczyć z tym, że w końcowym efekcie nie otrzymamy idealnie czarnego kwiatu. Tak jak w przypadku storczyków, które wybarwiłem na czerwono - podawany barwnik jest wyraźnie widoczny, ale kwiaty są raczej biało-czerwone, a nie tylko czerwone.

      Usuń
  3. Czarną pewnie trudno jest wyhodować. Na moje warto właśnie próbować bo jak się uda to mega efekt i satysfakcja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku wybarwiania storczyków przy użyciu barwników osiągnięcie każdego koloru jest tak samo trudne - wszystko zależy od umiejętnego podania barwnika. Faktem jednak jest, że efekt w przypadku czarnego storczyka może być szczególnie interesujący. Być może wybarwianie na czarny kolor uda mi się w tym sezonie. Moje storczyki właśnie wypuszczają nowe pędy kwiatowe. Tym czasem zapraszam do zapoznania się z efektami barwienia storczyka na niebiesko:

      http://fikusbenjamina.blogspot.com/2016/01/niebieski-storczyk-blue-orchid.html

      Usuń
  4. I co wyszlo z podlewania z barwnikiem? Udalo sie chociaz troche zabarwic kwiaty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabarwienie kwiatów storczyka przez samo tylko podlewanie wodą z barwnikiem nie jest możliwe. W celu wybarwienia konieczne jest podanie roztworu barwnika bezpośrednio do pędu kwiatowego storczyka. Udane próby wybarwienia opisuję w innych postach, do których linki umieszczone są w komentarzach powyżej, a także w opisie na końcu posta.

      Usuń
  5. Świetny pomysł, bardzo mi się spodobał ten blog :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że blog się spodobał. Zapraszam do częstego odwiedzania fikusów, storczyków i innych roślin :)

      Usuń
  6. Bardzo ciekawe, na pewno wypróbuję tą metodę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samo podlewanie wodą z barwnikiem nie wystarczy do wybarwienia storczyka. zapraszam do pozostałych postów na temat barwienia storczyków, w których opisuję co trzeba zrobić. Linki do postów znajdują się na końcu tego posta i w komentarzach do niego.

      Usuń