środa, 18 czerwca 2014

Ficus exotica bonsai - korzenie powietrzne

korzenie powietrzne
Przełom wiosny i lata to w Polsce okres kiedy mamy najdłuższe dni, a zatem czas intensywnego wzrostu roślin. Warto wykorzystać ten czas do realizacji ambitnych planów ;) Właśnie zabrałem się do wprowadzania w życie pierwszego punktu, czyli wyhodowania "lokalnych" korzeni powietrznych u "Ficusa exotica bonsai".

Być może zastanawiasz się teraz dlaczego napisałem "lokalnych". Podobnie jak to było w przypadku "Ficusa natasha bonsai" chodzi mi nie o samo wyhodowanie korzeni powietrznych, ale o to by wyrosły w konkretnej, nazwijmy to, lokalizacji rośliny. Tym razem zależy mi na zagęszczeniu korzeni u podstawy drzewka. Podczas przeprowadzonego niedawno temu przesadzania, odkryłem część korzeni rosnących do tej pory w ziemi. Efekt nie jest jednak powalający i dlatego postanowiłem zwiększyć liczbę korzeni widocznych tuż nad powierzchnią podłoża.


korzenie powietrzneficus benjamina korzenie powietrzne


W tym celu przygotowałem stosunkowo niski kołnierz z plastikowej butelki, dzięki któremu jestem w stanie utrzymać wystarczająco wysoką wilgotność powietrza tylko u podstawy rośliny. Co oznacza "wystarczająco wysoka wilgotność"? W tak niewielkiej objętości ciężko kontrolować jaki jest jej faktyczny poziom, dlatego należy przyjąć, że wilgotność jest wystarczająco wysoka jeżeli pień fikusa jest przez cały czas mokry. Pamiętaj o tym podczas podejmowania podobnej próby ze swoim drzewkiem. Korzenie powietrzne są na tym punkcie bardzo czułe.


korzenie powietrznekorzenie powietrzne


korzenie powietrzne


Jak widać na zdjęciach w tej chwili fikus pracuje nad czterema nowymi korzeniami. To trochę mało jak na plan zagęszczania i dlatego będę się starał "przekonać" go do większego wysiłku m.in. przez regularne zraszanie całej rośliny. O postępach z pewnością będę informował w kolejnych postach.


WIĘCEJ O:

2 komentarze:

  1. Dziękuję. Tej informacji szukałem - jak uzyskać korzenie powietrzne. Mam okazały i rozgałęziony krzak ficus'a elastica i zastanawiałem się kiedy pojawią się na nim korzenie na pniu - chcę uzyskać efekt dżungli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłem pomóc. Korzenie powietrzne, to bardzo ciekawy temat przy okazji uprawy fikusów. W odpowiednich warunkach rosną naprawdę szybko i nadają roślinie ciekawy wygląd. Przy tym własnoręczne wyhodowanie korzeni powietrznych przynosi naprawdę dużo satysfakcji. Pozdrawiam i życzę powodzenia w eksperymentach :)

      Usuń