środa, 7 stycznia 2015

Terrarium - zielony mech

terrarium zielony mech
Terrarium w wersji mini, którego urządzanie opisywałem rok temu, do tej pory nie miało na stałe lokatora. Nie do końca udany (przekombinowany) projekt oświetlenia z taśmy ledowej sprawił, że na długi czas zapomniałem o tym terrarium. Aż do teraz, a w zasadzie do chwili kiedy nowy sposób doświetlenia fikusa w większym terrarium okazał się strzałem w dziesiątkę. Nowym mieszkańcem niewielkiego zbiornika będzie zielony mech.

Skoro doświetlanie roślin za pomocą zimnego reflektora led udało się w przypadku większego terrarium, powinno działać również w wersji mini. Co prawda rozmiar reflektora też musi być mniejszy, ale szczęśliwie nie ma z tym większych problemów. Do terrarium w rozmiarze 15cm x 15cm x 25cm doskonale pasuje reflektor led o mocy 20 W, który daje strumień świetlny około 1800 lm - do tak małego zbiornika w zupełności wystarczy. Jak już wspominałem przy okazji opisu doświetlania roślin w większym terrarium, należy wybrać zimną barwę światła, której widmo w największym stopniu będzie absorbowane przez rośliny. 


terrariumzielony mech


terrarium


zielony mechterrarium


zielony mechterrarium


zielony mech


terrarium


Długo zastanawiałem się jaką roślinę umieścić w tym terrarium. Cały czas rozważam wyhodowanie fikusa w wersji mini, jednak na początek postanowiłem poeksperymentować z samym mchem. Jeżeli eksperyment się powiedzie i uda się wyhodować mech na większej powierzchni umieszczonego w terrarium pnia (korzeń akwariowy) rozważę dołożenie rośliny, której budowa charakteryzuje się większą złożonością... ;) Tymczasem skupiam się na hodowli samego mchu, którego fragmenty otrzymałem wraz z sadzonką muchołówki. Niewielkie jego kępki umieściłem w kliku zagłębieniach umieszczonego w terrarium korzenia. W celu podniesienia wilgotności w terrarium, na jego dnie umieściłem nieco keramzytu. Jego porowata struktura zwiększa powierzchnię parowania zbierającej się na dnie wody. Liczę na to, że poprzez utrzymanie wysokiej wilgotności i intensywnego naświetlenia uda mi się skłonić mech do rozrośnięcia się na sąsiadującą, niezajętą jeszcze powierzchnię. Niewielką nadzieję pokładam również w rozwoju mchu jawajskiego, którego zasuszone resztki znajdują się w różnych miejscach korzenia (jeszcze z czasów kiedy był on elementem wystroju akwarium). Nadzieja jest niewielka, jednak część mchów potrafi powrócić do życia nawet po całkowitym wysuszeniu - w powodzeniu tego procesu warunkiem koniecznym jest utrzymanie wysokiej wilgotności.



WIĘCEJ O:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz